De enorme ontwikkeling van het Nederlandse bierlandschap

Onlangs introduceerde Albert Heijn HOP! Magazine: een gratis biergids speciaal bedoeld voor haar bierliefhebbende klanten. Een mijlpaal wat ons betreft en tevens een mooie aanleiding om terug te blikken op de afgelopen tien jaar, want wat is er in die tijd veel veranderd!

Banner Bier&cO

Introductie van India Pale Ale
Het staat ons nog helder voor ogen, de borrel op de HORECAVA, waarbij we voor het eerst enkele Amerikaanse India Pale Ale’s aan de aanwezigen serveerden. Het was januari 2007: Snake Dog van Flying Dog, Titan en Hercules Double IPA van Great Divide waren ingevlogen om dit moment niet te missen (even ter aanvulling: de eerste iPhone werd vier maanden later, op 10 mei 2007, geïntroduceerd). De meesten die het proefden waren onder de indruk, maar tegelijkertijd ook sceptisch. “Denken jullie ECHT dat mensen dit gaan drinken?”. Velen verklaarden ons dan ook voor gek dat wij het stevig gehopte bier gingen importeren en het op de Europese markt introduceerden. In de jaren daarna won de stijl steeds meer liefhebbers voor zich. Een enkele Nederlandse brouwerij waagde zich er aan, vaak met veel succes. Er werd gesproken van een ‘hype’ die wel zou overwaaien. Nu weten we dat Twitter een hype was, Hyves ook. De iPhone en India Pale Ale klaarblijkelijk niet.

Banner-BrouwerijKees

Van nog geen 100 naar bijna 500 brouwerijen
De overvloedige aanwezigheid van verschillende bieren van honderden kleine brouwerijen, zoals wij die vandaag de dag kennen, staat in schril contrast met de situatie van tien jaar geleden. Volgens de laatste telling van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur heeft Nederland nu 500 brouwerijen. Dat zijn er ruim 400 meer dan in 2007 (!). Vooral de laatste jaren is het aantal brouwerijen in Nederland explosief gestegen. Noord-Holland spant met 111 brouwerijen de kroon, gevolgd door Noord-Brabant (105) en Zuid-Holland (65).

Banner-Biercafe

Van een paar mooie biercafés naar talloze cafés met een riant aanbod
Tien jaar geleden was een café met meer dan vijftien bieren een uitzondering. Die bieren waren dan onveranderlijk een pils, een witbier en een Spéciale Belge van tap – van de fles kwamen daar dan nog wat Belgische abdijbieren en misschien een trappist bij. Om te zeggen dat bier met een andere smaak dan pils ‘leefde’ zou een overstatement zijn. Gelukkig zijn de tijden veranderd. Menig café beschikt ondertussen over een uitgebreide bierkaart, tot groot genoegen van de gasten.

Zelf ook interesse in een bierkaart? Neem gerust contact met ons op. We hebben verschillende biersommeliers in huis die je graag helpen een geweldige bierkaart samen te stellen.

Banner-Supermarkt

Van enkele speciaalbieren in het bierschap naar een speciaalbierschap
Dat bier leeft als nooit te voren is ook duidelijk merkbaar in de retail. In toenemende mate breiden supermarkten hun bierschap uit met speciaalbieren van heinde en verre. Albert Heijn kwam vorige week zelfs met een biergids om haar klanten wegwijs te maken in het vernieuwde bierschap. Een ontwikkeling die ook zeker mag worden toegejuicht in andere segmenten: de interesse van de consument in bier zal hierdoor alleen maar verder toenemen.

Banner-Stibon

Van enkele bierkenners naar >120 biersommeliers
In 2009 werd Stichting Bieropleidingen Nederland (StiBON) opgericht om de kennis over bier en alles wat daarmee samenhangt over te brengen aan iedereen die beroepshalve of als liefhebber in bier is geïnteresseerd. Er werd afgetrapt met de opleiding ‘Niveau 1: Algemene Bierkennis. Inmiddels zijn daar ‘Niveau 2: Toegepaste Bierkennis’ en ‘Niveau 3: International Diplom Biersommelier’ aan toegevoegd. Er zijn nu zo’n 120 Nederlanders die alle drie de niveaus hebben doorlopen en zichzelf Internationaal Biersommelier mogen noemen. Acht van hen mogen wij onze collega noemen, en dan hebben we ook nog een heuse Zytholoog in huis – daar zijn we best een beetje trots op!

Is een StiBON opleiding misschien iets voor jou? Meld je aan via www.stibon.nl.

Alles bij elkaar genomen heeft Nederland in de afgelopen tien jaar een ware metamorfose op biergebied ondergaan. We zijn een rijk bierland geworden, met  internationale allure en erkenning. Daar nemen we nu een biertje op!