Untitled design (22)

MISSET HORECA Terras Trends 2017

Afgelopen week kleurden sneeuw de straten wit, toch beginnen de eerste tekenen van de lente zich alweer te manifesteren. De zon staat wat langer aan de hemel en de temperaturen zijn aangenaam hoog voor de tijd van het jaar. Reden genoeg om alvast vooruit te blikken op het komende terrasseizoen. Misset Horeca schreef een leuk artikel over de aankomende terrastrends voor 2017 (lees hier het gehele artikel), hieronder de highlights betreft bier en ciders!

Trend 1: Cider

Afgelopen jaren had de Nederlandse horeca een haat-liefdeverhouding met Cider. Na verschillende pogingen van Heineken de Nederlandse consument aan het Cider te krijgen komen zij nu met een Cider-offensief bestaande uit vijf verschillende merken om de Nederlandse consument over de streep te trekken.

Wij juichen dit natuurlijk alleen maar toe want een blik in ons assortiment leert toch wel dat wij heel wat mooie Ciders hebben in ons assortiment. Neem nou Magners, een heerlijke Ierse Cider gemaakt van maar liefst zeventien verschillende appelsoorten. Gedurende 18 maanden wordt deze gerijpt in houten vaten wat zorgt voor een heerlijke droge, fris en complexe smaak.

 


STORIES (1)

Trend 2: Low en non-alcohol

Voortbordurend op de gezondheidstrend van het afgelopen jaar worden dranken die laag in alcohol en calorieën zitte steeds populairder. Wij zagen deze trend al een lange tijd aankomen en sprongen vroeg aan boord. Twee bierstijlen die aan deze eigenschappen voldoen zijn:

• Alcoholvrije,- en arme bieren: dit zijn bieren die tot max 1,2% alcohol bevatten. De tijden dat maltbier niet te drinken was ligt ver achter ons. We hebben een viertal bieren die zo lekker zijn dat men waarschijnlijk niet eens doorheeft dat ze geen alcohol bevatten.

 Budvar-06csm_hefeweissbier_alkoholfrei_inkl_033l_a55bf5d1e3c0e38158cafd5fbf1f8b76b9284986c4   Schermafbeelding 2017-02-15 om 14.58.32

• Session Ales; bieren die relatief laag in alcohol zitten ten opzichte van de ‘standaard’. In de Eerste Wereld Oorlog kreeg men tweemaal per dag een periode van vier uur waarin men mocht drinken. Men kon niet te dronken het slachtveld opstappen omdat er ook nog een oorlog gewonnen moest worden. Deze traditie werd voortgezet in Session Ales. Er is geen eenduidig definitie van hoeveel alcohol een Session Ale mag/kan bevatten maar de vuistregel is ongeveer tussen de 3% en 4% met een max van 5%. 

Untitled design (17)Untitled design (18)Untitled design (19)

Trend 3: Fruit & bier

Fruit en bier lijkt een gekke combinatie maar niets is minder waar. Fruit combineert vaak bijzonder goed met bier en complimenteert het fruitige karakter van het hop of geeft het bier een bijzondere twist.

Een mooi voorbeeld hiervan is BrewDog Elvis Juice, een IPA die is gebrouwen met het sap en de schil van grapefruit. Het bittere van de schil complimenteert het bittere van de hop terwijl het sap mooi de citrustonen van de hop accentueert. 

STORIES (2)

Of de Polyamorie van Oedipus, een kruising tussen een Berliner Weisse en een US Style Pale Ale. Dit heerlijke lichtzurige en verfrissende bier heeft aangename hoparoma’s die worden gecomplimenteerd door de mango die tijdens het brouwerij zijn toegevoegd. Maar de toevoeging van fruit aan bier is niet iets van de laatste jaren. Vooral in België worden bieren al sinds mensenheugenis verrijkt met fruit. De lambiekbieren van Brouwerij Timmermans worden vaak gelagerd met fruit. 

STORIES (3)

Trend 4: Craft Beer Pils

Het aantal brouwerijen in Nederland is de afgelopen jaar exponentieel gegroeid, momenteel zitten we op ongeveer 420 Nederlandse brouwerijen. Veelal brouwen ze bieren waar men even rustig voor moet gaan zitten om er echt van te kunnen genieten.
Nu beginnen brouwers toch in te zien dat Pilsener met een reden het meest gedronken bier is. Het is relatief laag in alcohol, makkelijk doordringbaar en fris. Momenteel beginnen brouwers veel ongefilterde Pilseners en/of Duitse Pilsenerstypes  te brouwen en op de markt te brengen.

STORIES (4)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *