Brouwerij ’t IJ brouwt bier voor KiKa

Geniet & Geef is een jaarlijkse actie waarbij horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor KiKa. Ieder jaar vraagt Stichting Geniet & Geef een brouwerij om zich hiervoor in te zetten. Dit jaar is dat de Amsterdamse Brouwerij ‘t IJ. Zij gaan de zesde Geniet & Geef editie brouwen.

Vanwege de 10e verjaardag van Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) nam Bier&cO in 2012 het initiatief voor deze actie, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan KiKa. Vorig jaar was Jopen Bier de Geniet & Geef brouwer. Met hen werd het prachtige bedrag van €91.831,48 opgehaald. Sinds de start heeft het initiatief inmiddels ruim € 380.000,- opgebracht voor KiKa.

Brouwerij ’t IJ
Brouwerij ‘t IJ kijkt erg uit naar het brouwen van het Geniet & Geef bier. “Na veel jaren contact met Geniet & Geef, zijn wij blij en trots dat ‘t IJ nu eindelijk het Geniet & Geef bier mag gaan brouwen”, zegt Patrick Hendrikse van Brouwerij ‘t IJ. “Het is super tragisch dat veel kinderen met kanker niet aan de juiste behandeling geholpen kunnen worden. Gelukkig gaat het elk jaar iets beter en daarom is het belangrijk dat we de versnelling er in houden. Dít is het moment om te doneren aan Geniet & Geef en KiKa, omdat nu het verschil gemaakt kan worden.” Op de vraag wat voor bier het gaat worden antwoordt Patrick: “We weten al dat het een typisch IJbier moet worden, een stevig maar fris en doordrinkbaar bier.”

Genezingspercentage
De inspanningen van Stichting Geniet & Geef zijn vorig jaar bekroond met De Gouden PINT, de belangrijkste bierprijs in Nederland voor een persoon of organisatie die zich op een aansprekende wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse biercultuur. Een prachtige bekroning op het werk, maar het belangrijkste is uiteraard de genezing van kinderkanker. Hoeveel bier er gebrouwen wordt is ook afhankelijk van deze genezing. Het aantal hectoliters wordt jaarlijks namelijk bepaald aan de hand van het genezingspercentage van kinderen met kinderkanker dat jaar. Dat percentage is momenteel 78% en dus brouwde Jopen vorig jaar 78 hectoliter voor de horeca en 78 hectoliter voor de retail. “We gaan uiteindelijk natuurlijk voor de 100 hectoliter. Dat zou betekenen dat alle kinderen genezen”, aldus de voorzitter van de Stichting en initiatiefnemer Gaius Voûte.

Start van de actie
De brouwers van Brouwerij ‘t IJ hebben nog even de tijd om aan het recept te sleutelen. Traditiegetrouw wordt het Geniet & Geef bier de eerste donderdag van september gelanceerd. Dat is dit jaar op 6 september 2018. Vanaf dan zal het bier zolang de voorraad strekt worden geschonken van de tap in ruim 160 deelnemende cafés door heel Nederland. Ook zal het bier exclusief verkrijgbaar zijn op fles bij Albert Heijn en Mitra.