Biertrends in 2025 – wat staat je te wachten?

Elk jaar kijken we vooruit, en bereiden we je voor op de trends van het jaar. Soms zitten daar herhalingen tussen – trends spreiden zich uit over meerdere jaren – en soms is er echt iets nieuws aan de horizon. Dus: wat staat je te wachten in 2025?

Bier met extra’s

We leven steeds bewuster en letten meer op onze gezondheid. Het betekent onder meer dat we goed kijken naar ons alcoholgebruik – waarover later meer – en dranken omarmen die ‘meer’ bieden. Nu biedt bier natuurlijk al een aantal natuurlijke ingrediënten, zoals vitamines en mineralen die er vanuit de gebruikte grondstoffen in terecht komen.

Steeds vaker zien we bieren op de markt komen waaraan extra ingrediënten zijn toegevoegd, zoals proteïnes of juist extra vitamines. Proteïnes helpen bij het spierherstel na het sporten; de bieren met extra votamines bevatten al snel 50% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D3 en ALLE vitamine B vitamines per glas! Deze bieren bevatten natuurlijk geen alcohol. Niet alleen past dat niet bij sporten, alcohol vermindert het effect van proteïnes en daarvan bevat een dergelijk bier al snel 10 gram van.

Alcoholarm en alcoholvrij

De groei van dit segment zet onverminderd door in 2025. Meer en meer, vooral kleine, brouwerijen storten zich met hun creativiteit op het maken van bier met weinig of geen alcohol. Zo blijft de smaakvariatie alleen maar verder toenemen. De consumptie van alcoholarm en alcoholvrij bier is in de afgelopen tien jaar met 500% gestegen en maakt inmiddels bijna 7% van de markt uit. Een op de 15 bieren is alcoholvrij of alcoholarm!

Belangrijker: de consument wordt zich meer en meer bewust van het feit dat zij of hij niet altijd alcohol hoeft te drinken om toch te genieten. En dat betekent dat de vraag naar een gevarieerd en uitgebreid aanbod alcoholarme en -vrije bieren voor jouw horecabedrijf steeds belangrijker wordt. Varieer hierbij vooral in bierstijlen: naast pils ook IPA, Hefeweizen, pale ale, fruitbier en blond. Er zijn zelfs alcoholvrij trappistenbieren op de markt! Bijkomend voordeel van een uitgebreid en gevarieerd aanbod alcoholarm en -vrij bier is dat je per definitie veel bieren gaat opnemen van kleine, meest onafhankelijke brouwerijen. Laat dat nou nog steeds iets zijn dat de consument in toenemende mate verwacht te vinden op jouw bierkaart…

Herontdekking van klassiekers

De snel gegroeide populariteit van buitenissige biersoorten heeft veel consumenten de ogen geopend: er is zoveel te ontdekken op het gebied van smaak en geur in bier! En even leek het erop dat bieren van brouwerijen die al decennia bestaan hierdoor zouden worden overvleugeld. Klassiekers als een Hefeweizen van Weihenstephan, La Trappe Tripel of St. Bernardus Abt 12 boden geen uitzinnige tropische fruitgeuren en deden je mond niet samentrekken vanwege de intense bitterheid. Maar het wezen van klassiekers is dat ze zich als bier bewezen hebben: je kunt er altijd veilig op terugvallen en je valt je er nooit een buil aan. Op een afgewogen bierkaart nemen dit soort bieren dus een prominente plaats in, want als er een trend is die in 2025 zal opschieten, dan is het wel de herontdekking – of zelfs herwaardering – van deze klassiekers. De combinatie van hun bewezen smaak en kwaliteit, in combinatie met hun relatieve betaalbaarheid, maakt dat consumenten er meer en meer naar zullen teruggrijpen. En ervan genieten – want dat blijven we doen, in 2024: genieten!