De drankentrends van 2022

Dat het drankenlandschap in dit millennium onherkenbaar is veranderd, dat weet je wel. Op brouwerijgebied is de transformatie bijna onbevattelijk: telde Nederland in 2000 slechts 71 brouwerijen, vandaag staat de teller op 945 – and counting. Wie de bierselectie van een supermarkt uit 2000 met dat van vandaag vergelijkt, die denkt dat dit een totaal andere wereld betreft. Alcoholvrij bier, destijds iets voor kneuzen en saaie pieten (in de ogen van menigeen) is populairder dan ooit, smaakt onvergelijkelijk veel beter dan toen en komt in een grote verscheidenheid van stijlen, kleuren, geuren en smaken. Maar er speelt meer! We nemen je graag even mee, in vogelvlucht langs de drankentrends van het moment.

Alcoholvrij en alcoholarm bier
Alcoholvrij en alcoholarm bier is, naast de ongebreidelde groei van wat als speciaalbier wordt aangeduid, de blikvanger van het voorbije decennium. Vanaf 2010 is de consumptie daarvan met maar liefst 494% gegroeid als je naar de gedronken liters kijkt. De oorzaak van deze drankentrend? Het laat zich raden dat praktische zaken, zoals zwangerschap en niet met een slok op achter het stuur, belangrijke drijvers zijn. Maar onderzoek wijst daarnaast uit dat de consument eenvoudigweg niet altijd alcohol wíl drinken. ‘Je hebt geen drank nodig om het gezellig te hebben’ is een quote die vaak wordt gehoord.

De drankentrend naar meer bier zonder alcohol inspireert brouwers hier extra aandacht aan te geven. Ook wordt er meer geïnvesteerd in technieken om goed smakend alcoholvrij bier te brouwen. Grote brouwers kunnen zich apparatuur veroorloven waarmee ze onder hoge druk alcohol uit het bier kunnen halen zonder de smaak aan te tasten. Kleine brouwers krijgen toegang tot verbeterde giststammen die wel smaak en aroma, maar geen tot minder alcohol aanmaken. Het maakt dat alcoholvrij bier nu vele malen beter smaakt dan tien jaar terug. Ook is de verscheidenheid in bierstijlen die met geen of weinig alcohol verkrijgbaar zijn hierdoor enorm toegenomen. En dat sluit naadloos aan op de drankentrend dat de consument graag iets nieuws probeert en iets anders wil proeven dan zij of hij al kent.

Craft soda, limonades en siropen
Naast een stijgende interesse in smaakvolle bieren is er ook steeds meer belangstelling voor smaakrijke soda’s, wat we vroeger ‘frisdrank’ zouden noemen. Ook hier is een aardverschuiving opgetreden aan de aanbodkant: naast de suikerbommen vind je nu ook kleinschalig gemaakte frisdrank, biologische soda’s, suikervrije frisdranken en dat alles met waanzinnige smaken. Deze soda’s blijken het bovendien goed te doen in cocktails, en dus worden er steeds meer cocktail recepten speciaal voor deze craft brewed beverages geschreven. Geïnteresseerd? Hier kun je onze ‘craft brewed soda-cocktailkaart’ aanvragen!

Een andere belangrijke drankentrend is dat chefs – de helden van de gastronomie – zich steeds vaker toeleggen op het maken van smaakrijke limonades of siropen. Het bekendste Nederlandse voorbeeld is natuurlijk Pinkyrose: de eerste verse handgemaakte siroop ter wereld. Het komt in twee varianten: siropen en ready-to-drink limonades. Beide zijn ontwikkeld door een chef-kok en volledig handgemaakt van natuurlijke, verse ingrediënten, kruiden en specerijen, zonder dat hierbij gebruik is gemaakt concentraten.

Hard seltzer
Een andere drankentrend is dat meer consumenten minder calorieën willen. Dat maakte de opkomst van hard seltzer mogelijk: bruiswater met een pietsie alcohol en subtiele fruitsmaak. De meeste varianten bevatten geen tot vrijwel geen suiker en zijn uitzonderlijk laag in calorieën: minder dan 27,5 kCal per 100 ml. is gebruikelijk. Het maakt het de ideale drank voor op festivals, het strand, het balkon en het terras: wel een vleugje fruitsmaak en een tikje alcohol, zonder dat je er snel vol van zit. Zoals zo vaak was Nederland weer eens koploper: in Amsterdam lanceerde STËLZ als eerste in Europa een lijn met verschillende smaken hard seltzer. Daar stortten zich de millennials en Gen-Z op, en toen ook Monica Geuze zich eraan verbond was het helemaal niet meer te houden.

Kombucha
De laatste drankentrend die in het oog springt, wederom zonder alcohol, is kombucha. In de basis is het gefermenteerde thee, waardoor de drank bol staat van antioxidanten en gezonde zuren. Het resultaat? Een verfrissende biologische drank, laag in suiker, vol van smaak en dorstlessend. Je vindt het in twee varianten: de ongepasteuriseerde, die altijd gekoeld moet blijven, en de gepasteuriseerde variant. Qua smaak maakt het niet veel uit, maar voor vervoer en opslag is de gepasteuriseerde versie natuurlijk te prefereren. Wij kozen voor een Belgische producent, FERM Kombucha, waar niet geheel toevallig ook weer chefs bij betrokken zijn. FERM Kombucha is verkrijgbaar in de smaken Mandarin Star Anise, Ginger Lemongrass, Mint Lavender en Blueberry Cassis.

Zo, ben jij weer op de hoogte van de drankentrends van dit moment. Blijf gezond, blijf genieten!